Box reklamowy
Box reklamowy
Wydrukuj artykuł
2015-06-01 11:05:49

Stanowisko ZNP

ws. ograniczania wymiaru zatrudnienia nauczycielom przedszkoli

W ostatnich dniach otrzymujemy informacje o próbach ograniczania wymiaru zatrudnienia nauczycielom przedszkoli, realizujących w ramach podstawy programowej zajęcia związane z przygotowaniem do nauczania języka obcego, ze względu na rzekomy brak kwalifikacji do realizacji tego rodzaju zajęć.

Należy zauważyć, że zdaniem ZNP występuje różnica normatywna między zajęciami „przygotowania do nauczania języka obcego” a „nauczaniem języka obcego”. Z tego względu wymagań kwalifikacyjnych dotyczących nauczania języka obcego nie można odnosić do zajęć związanych z przygotowaniem do nauczania języka obcego, realizowanych w ramach podstawy programowej.

W związku z powyższym do nauczycieli przedszkoli realizujących w ramach podstawy programowej zajęcia związane z przygotowaniem do nauczania języka obcego, nie mogą mieć zastosowania normy dotyczące ograniczenia  zatrudnienia. Zgodnie bowiem z treścią art. 22 ust. 2 KN, ograniczenie zatrudnienia może mieć miejsce jedynie w sytuacji wystąpienia stanów, wymienionych w treści art. 20 ust. 1 KN.

Zatem podstawą ograniczenia zatrudnienia są:

-    częściowa likwidacji szkoły,

-    zmiany organizacyjne powodujące zmniejszenie liczby oddziałów w szkole,

-    zmiany planu nauczania.

W sposób oczywisty dwie pierwsze przesłanki nie mogą być utożsamiane z omawianą kwestią. Natomiast odnośnie kwestii zmiany planów nauczania należy podkreślić, że są one określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych(Dz. U. z 2012 r. poz. 204 ze zm.) i nie dotyczą one przedszkoli. Zatem także ostatnia przesłanka nie może być podstawą do zastosowania ograniczenia zatrudnienia wobec nauczycieli przedszkoli realizujących w ramach podstawy programowej zajęcia związane z przygotowaniem do nauczania języka obcego.

Wiceprezes ZG ZNP

Krzysztof Baszczyński

Warszawa, 25 maja 2015 r.